Utlån av utstyr

Den beste måten å låne utstyr på er å sende melding til Facebook siden vår eller med epost til klatrestyret@osi.uio.no.

Alle medlemmer kan låne utstyr til både inne- og uteklatring. Utlån foregår i treningstiden på mandager klatreveggen med instruktør tilstede, som kan kvittere for lånet.

Vi har blant annet:

• seler, hjelmer, taubremser
  • enkelttau, dobbelttau
  • sport- og alpinslynger
  • crash prads
  • kamkiler, kiler
  • isøkser, stegjern, isskruer
  • en aktuell og god sammling av klatrefører (sport, buldring, alpin, trad, is) som kan lånes, se nederst på siden.

Alle som låner utstyr må kjenne til korrekt bruk av utstyret. Utstyret generelt lånes ut i 2 uker. Blir utstyr skadet vil dere ikke bli holdt ansvarlige, men det er viktig at dere sier ifra så andre ikke blir satt i fare. Send epost til klatrestyret@osi.uio.no med bilde av utstyr hvis det er skadet. Utstyrsansvarlig krever gebyr på 50,- for utstyr som må purres opp pga. sen innleveing. Husk å fyll ut feltene for innlevering i skjemaet og få en instruktør til å se over utstyret når du leverer det inn.
Hvis du kommer for å låne utstyr under nybegynnerkurs (onsdager) må du forvente noe ventetid før instruktørene har tid til å hjelpe deg.

Biblioteket av klatreførerne

Under finner du alle våre klatreførere. Disse kan lånes på samme betingelser som øvrig utstyr, men vennligst ta vare på dem og hold dem rene :)

Hvis vi mangler en fører du trenger, send en e-post til klatrestyret@osi.uio.no eller skriv oss en melding på Facebook, så skal vi prøve å få lagt den til i samlingen vår!

Førerne ligger i en boks i buldredrommet. Ta gjerne en titt for litt inspirasjon under hengeøkten eller buldringen, men vennligst kontakt oss på e-post eller Facebook dersom du ønsker å låne den med deg!

Oslo & omegn

Klatrefører for Oslo og omegn, utgitt av Kolsås Klatreklubb høsten 2021.

Føreren tar for seg 29 klatrefelt med til sammen 1600 ruter.

Siden forrige utgave har denne blitt utvidet med Nedre Sydstup og Den skjulte veggen på Kolsås, skullereud i Østmarka, Isdammen i Groruddalen,Svaraberget i Nordmarka og Utsikten i Gjerdrum.

Tekst i boken er både på engelsk og norsk.

Hægefjell

I forordet sies det
"Hægefjell er stedet hvor fjellklatrespirer slår ut i blomst, men også stedet hvor drømmer og ambisjoner møter harde realiteter."
Guideboken inneholder mange buldreproblemer og 16 utvalgte storveggsruter. Det finnes mange ruter mer på Hægefjell som er beskrevet i en gratis nettfører, det er bare å kjøre på med et bing søk.

Mange buldreproblemer, og en samling med 16 skumle svaruter. Det fins også en gratis PDF-guide på nettet, søk det opp).

Sogn og Fjordane

Inneholder det populære cragget "Beachen" in Stryn.

Mange flertaulengdersruter og litt sportsklatring og buldring.

Ice and mixed climbing guidebook for the classic mountain region Oppdal in Trøndelag (very conventient to reach by train)
Hemsedal ice

I boken siteres det Will Gadd:

"I thought Hemsedal was a ski area with some ice climbing more than what it really is, an ice climbing area with some skiing"
Mostly bolted crags in southern Norway, a bit older but still very nice!
Mostly trad (and some mix) multi pitch routes in Uskedalen (Vestlandet). The guidebook is from 2021, so the information is probably up to date!
Sports climbing around Bergen
Sør-Norge